e-usługi


Standard organizacji teleporady w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej w NZOZ „MEDYK” s.c.:

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. informujemy, że obecnie funkcjonują dwie formy świadczeń zdrowotnych udzielanych przez lekarzy POZ, pielęgniarki i położne:

  • Porada udzielana przez telefon, zwana dalej teleporadą, konsultacją telefoniczną. Teleporada w POZ jest narzędziem, które dzięki udzielaniu świadczenia opieki zdrowotnej na odległość, zwiększa bezpieczeństwo pacjenta oraz personelu, ograniczając bezpośredni kontakt do sytuacji uzasadnionych klinicznie. Teleporada nie może być jedyną formą udzielania świadczeń w POZ.
  • osobista wizyta w przychodni – w przypadkach, gdy jest to niezbędne ze względu na stan zdrowia pacjenta lub gdy świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady. Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:
    • Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.
    • Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
    • Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
    • Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
    • Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.

Teleporady

Korzystasz z teleporady gdy:

  1. Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
  2. Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
  3. Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
  4. Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
  5. Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Teleporady w udzielane są przy użyciu bezpośredniego systemu łączności telefonicznej.

Teleporada jest udzielana nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki lub w późniejszym terminie, po ustaleniu go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym. Przy ustaleniu terminu teleporady w zależności od tego do jakiego lekarza pacjent chce się umówić pielęgniarka albo podaje pacjentowi numer telefonu pod który pacjent powinien zadzwonić w konkretnym dniu i o określonej godzinie lub też lekarz kontaktuje się z pacjentem. W przypadku telefonicznego braku kontaktu ze strony pacjenta w ustalonym terminie lub też w przypadku nieudanej próby kontaktu przez lekarza z pacjentem lekarz placówka podejmuje trzykrotną próbę kontaktu z pacjentem w odstępie nie krótszym niż 5 minut. Gdy nie uzyska kontaktu z pacjentem teleporada będzie anulowana.

Podczas teleporady lekarz, pielęgniarka, położna dokonuje oceny stanu pacjenta, ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne. W przypadku gdy niezbędne z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady, każdy pacjent ma możliwość osobistego skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej.


Instrukcja o sposobie realizacji e-recepty

Co to jest e-recepta?

To recepta, którą lekarz wystawia w systemie elektronicznym.

Sposób realizacji e-recepty.

E-receptę można otrzymać w formie:

  • papierowego wydruku e-recepty. Wystarczy zgłosić to lekarzowi podczas wizyty.
  • elektronicznej – konieczne jest założenie Internetowego Konta Pacjenta (IPK).
    • po zalogowaniu się do Internetowego Konta Pacjenta w zakładce „Moje konto” należy wybrać sposób powiadamiania o e-recepcie. Do wyboru jest SMS, e-mail. Można wybrać również obie opcje.

Podczas wizyty w aptece w zależności od wybranej formy powiadomienia o e-recepcie należy podać farmaceucie:

  • 4 cyfrowy kod i PESEL osoby na którą jest wypisany lek.
  • E-mail – okazując farmaceucie na ekranie telefonu/tabletu otrzymaną na adres poczty elektronicznej informację o e-recepcie. Wówczas nie jest wymagane podawanie numeru PESEL.
  • W przypadku papierowego wydruku należy przekazać farmaceucie otrzymany od lekarza wydruk informacyjny.

Jak wykupić leki z e-recepty?

Leki z e-recept można wykupić w różnych aptekach na obszarze całego kraju. Można wykupić część leków w jednej aptece, a część w drugiej lub każdy lek w innej aptece posługując się jedynie otrzymanym kodem i numerem PESEL.

Jedyny warunek to taki, że wszystkie opakowania tego samego leku muszą być wykupione w tej samej aptece, w której nastąpił zakup pierwszego opakowania. To znaczy że zakup tego samego leku, który jest w kilku opakowaniach, można rozłożyć w czasie i najpierw kupić jedno opakowanie, a kolejne po jakimś czasie. W takim przypadku kolejne opakowania tego leku muszą być wykupione w tej samej aptece, w której było kupione pierwsze opakowanie. Inna apteka go nie sprzeda.

Jak długo ważna jest e-recepta?

  • 7 dni na antybiotyk – licząc od daty wystawienia,
  • 120 dni na preparaty immunologiczne – licząc od daty wystawienia,
  • 30 dni na pozostałe leki – licząc od daty wystawienia.

Lekarz może na e-recepcie zaznaczyć „data realizacji: od” ( wpisuje datę od której lek może być realizowany)wówczas termin realizacji e-recepty wynosi 30 dni licząc od wpisanej przez lekarza daty.

  • 365 dni – na leki, które przyjmują pacjenci chorzy przewlekle. Wówczas lekarz zaznacza na e-recepcie „data realizacji: do” ( wpisuje datę rok później od daty wystawienia e-recepty).

E-recepta ważna na 365 dni musi być zrealizowana na pierwsze opakowanie leku w ciągu 30 dni od daty jej wystawienia, żeby nie utracić części leku. Jeśli pierwsza realizacja e-recepty ważnej na 365 dni nastąpi po 30 dniach od dnia jej wystawienia, farmaceuta w aptece pomniejszy ilość leku, proporcjonalnie do liczby dni, które upłynęły od daty wystawienia e-recepty. Przy wykupie kolejnych opakowań, bez względu na to kiedy będą wykupywane, nie będą już pomniejszane ilości leku. Z e-recepty ważnej na 365 dni jednorazowo można wykupić zapas leku na 180 dni.

Szczegółowe informacje na temat e-recepty na stronie pacjent.gov.pl


Instrukcja o sposobie realizacji e-skierowania

Co to jest e-skierowanie?

To elektroniczny dokument, który zastępuje dotychczasowy papierowy, skierowania pacjenta na leczenie specjalistyczne lub do szpitala.

E-skierowania od dnia 08.01.2021 r. funkcjonują wyłącznie w postaci cyfrowej na wszystkie uwzględnione w przepisach rodzaje skierowań.

Sposób realizacji e-skierowania.

E-skierowanie wystawia lekarz po przeprowadzonej konsultacji medycznej z pacjentem.

E-skierowanie mogą być wystawiane na świadczenia:

  • ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne finansowane ze środków publicznych,
  • leczenie szpitalne w placówkach, które mają podpisaną umowę na realizację świadczeń opieki zdrowotnej,
  • badania tomografii komputerowej (TK), medycyny nuklearnej finansowane ze środków publicznych i innych,
  • rezonans magnetyczny (MR),
  • badania endoskopowe przewodu pokarmowego,
  • badania echokardiograficzne płodu finansowane ze środków publicznych,
  • pozytonowa tomografia emisyjna (PET) finansowana ze środków publicznych,
  • rehabilitację.

Podczas konsultacji lekarskiej pacjent może skorzystać z 3 kanałów dostępu do e-skierowania:

  • wydruku informacyjnego z danymi niezbędnymi do rejestracji,
  • SMS, w którym podany będzie 4 cyfrowy kod dostępowy. W tym przypadku koniecznie jest posiadanie przez pacjenta aktywnego Internetowego Konta Pacjenta (IKP) i wybrać na posiadanym IPK taką formę powiadomienia,
  • e-maila, w którym będzie dostępna informacja o wystawionym skierowaniu w postaci pliku pdf. W tym przypadku koniecznie jest posiadanie przez pacjenta aktywnego Internetowego Konta Pacjenta (IKP) i wybranie na posiadanym IPK taką formę powiadamiania.

W celu rejestracji e-skierowania (umówienia się na wizytę) pacjent osobiście lub telefonicznie może przekazać dane dostępowe w placówce medycznej na 3 sposoby:

  • okazując otrzymany od lekarza wydruk informacyjny,
  • podając 4 cyfrowy kod dostępowy i PESEL,
  • okazując na ekranie telefonu lub tabletu otrzymaną na adres poczty elektronicznej (e-mail) informację o wystawionym skierowaniu.

Szczegółowe informacje na temat e-skierowania na stronie pacjent.gov.pl


Instrukcja o sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne

Co to są wyroby medyczne?

Wyroby medyczne to np.:

  • protezy,
  • aparaty i ortezy ortopedyczne,
  • wózki inwalidzkie,
  • laski, kule, balkoniki,
  • obuwie ortopedyczne,
  • zestawy infuzyjne do osobistych pomp insulinowych,
  • pieluchomajtki,
  • cewniki, sprzęt stomijny.

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie z dnia 29 maja 2017 r. (Dz. U. 2019 poz. 1267 z późn. zm.). 

Sposób realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne.

  • E-zlecenie na wyroby medyczne wystawia najczęściej lekarz.
  • E-zlecenie na wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie może być wypisane na okres nie dłuższy niż:
    • 12 kolejnych miesięcy. Jeśli zlecenie jest wystawione i zweryfikowane w trakcie wypisania. Nie można zrealizować zlecenia za miesiące, które już upłynęły,
    • 6 kolejnych miesięcy, gdy zlecenie jest wypisane poza systemem informatycznym (na starym druku) i potwierdzone do refundacji przez NFZ.

Wystawienie e-zlecenia na wyroby medyczne i potwierdzenie go przez system e-ZWM dokonuje lekarz lub osoba uprawniona do wystawiania e-zleceń, a pacjent otrzymuje wydruk w wersji papierowej.

W przypadku, gdy zlecenie na wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem e-ZWM (systemem weryfikacji zleceń) pacjent jest zobowiązany do potwierdzenia zlecenia w Oddziale Wojewódzkim NFZ. Zlecenie można przekazać osobiście do dowolnie wybranego Oddziału Wojewódzkiego NFZ lub z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych (np. skan, email, fax)

W przypadku teleporady, możliwe jest również wystawienie pacjentowi e-zlecenia na wyroby medyczne. Po pozytywnej weryfikacji zlecenia, pacjentowi zostanie przekazana od wystawiającego zlecenie informacja o wygenerowanym przez system e-ZWM numerze zlecenia (telefonicznie, SMS, e-mail). W takim przypadku realizacja zlecenia w sklepie medycznym lub aptece następuje na podstawie podania przez pacjenta otrzymanego numeru zlecenia i numeru PESEL pacjenta – bez wydruku papierowego zlecenia (tylko do 31.08.2022 r.)

Wyroby medyczne na podstawie wystawionego i potwierdzonego wydruku papierowego e-zlecenia można kupić w punktach, które mają umowę z NFZ na realizację zaopatrzenia w wyroby medyczne. Są to najczęściej sklepy medyczne lub apteki. Nie obowiązuje rejonizacja. Pacjent decyduje gdzie zrobi zakupy. Jeśli e-zlecenie pacjent podzieli na części zakupowe, to każdą część będzie musiał zrealizować w punkcie, w którym zostanie zlecenie. Produkty mogą różnić się ceną i jakością. Można wybrać wyrób droższy niż limit refundacji i dopłacić różnicę między ceną brutto wyrobu, a kwotą refundacji.

Szczegółowe informacje na temat e-zlecenia na stronie pacjent.gov.pl


Instrukcja o sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych zleconych przez NZOZ „MEDYK” s.c.

Lekarz podczas wizyty bezpośredniej pacjenta w Przychodni, po osobistym zbadaniu lub po przeprowadzeniu wizyty za pośrednictwem teleporady, jeśli pacjent wymaga wykonania niezbędnych dla prawidłowego leczenia dodatkowych badań diagnostycznych, wystawia zlecenie na badania.

Zlecenie na wykonanie badań dodatkowych, w przypadku wizyty bezpośredniej, pacjent otrzymuje od lekarza podczas wizyty. W przypadku teleporady zlecenie na wykonanie badań dodatkowych będzie do odbioru przez pacjenta w Rejestracji Przychodni.

Pacjent ma prawo wyboru jednostki, która wykona zlecone badania diagnostyczne. Zlecone badania są bezpłatne dla pacjenta.

Badania radiologiczne

Wykonywane są codziennie w Pracowni RTG w NZOZ „INTERMED” sp. z o.o. Jasło ul. Mickiewicza 4 oraz w Centrum Zdrowia dr Mastej s.c. Jasło ul. Staszica 21 w godzinach od 8.00 do 18.00.

Badania USG

Wykonywane są w Pracowni USG w Chir-Med Jasło ul. Jana Pawła II 35 (lek. Zbigniew Potoczny i lek. Dorota Feldo) w dniach i godzinach ustalonych z recepcjonistką przy rejestracji.

Laboratorium

Przychodnia dokonuje poboru materiału dla wykonania badań. Szczegółowa lista wykonywanych badań laboratoryjnych znajduje się w Gabinecie Zabiegowym Przychodni.

Punkt pobrań w Przychodni jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 9.00. Nie obowiązuje rejestracja pacjentów. Pacjenci przyjmowani są w kolejności przyjścia.

Pacjent w Punkcie pobrań przedstawia wydane przez lekarza zlecenie na wykonanie badań laboratoryjnych.

Wyniki wykonanych badań laboratoryjnych materiału pobranego przez Przychodnie pacjent może otrzymać na dwa sposoby:

  • w Przychodni w Gabinecie Zabiegowym w formie wydruku papierowego od godziny 11.00 następnego dnia po dniu pobrania materiału,
  • na stronie internetowej laboratorium firmy Diagnostyka Tarnów po wpisaniu numeru zlecenia, który pacjent otrzymuje w dniu pobrania i numeru PESEL. Wyniki będą dostępne po godzinie 16 w dniu pobrania materiału.

Instrukcja o możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta

Przychodnia NZOZ „MEDYK” s.c. nie świadczy usługi zakładania Internetowego Konta Pacjenta, ale zachęca do skorzystania, ponieważ dzięki IKP:

  • otrzymasz e-receptę SMS-em lub e-mailem — wystarczy, że podasz swój numer telefonu lub adres e-mail,
  • wykupisz leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji,
  • udostępnisz bliskiej osobie lub lekarzowi informację o stanie zdrowia i historię przepisanych leków,
  • masz dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18 roku życia,
  • odbierzesz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem),
  • odbierzesz e-skierowanie,
  • sprawdzisz wynik testu na koronawirusa,
  • złożysz wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Internetowe Konto Pacjenta